پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

روش هایی ساده برای کاهش چربی خون

دکتر حمیدرضا فرشچی: تغییر سبک زندگی در بهبود سطح کلسترول خون نقس اساسی دارد.

اگر دچار کلسترول خون بالا هستید ...

 



*کاهش وزن

مطالعات متعدد تاکید دارند که اضافه وزن منجر به سطوح بالای کلسترول می شود. در این زمینه باید انگیزه خود را قوی نمایید و حس مبارزه طلبی خود را برای غلبه بر عادات غلط غذایی تقویت کنید.  

 



*غذاهای سالم و دوستدار قلب بخورید

چیزی که شما می خورید اثر مستقیم بر سطح کلسترول خون شما دارد. در حقیقت در برخی افراد یک رژیم غذایی غنی از فیبر و دیگر غذاهای کاهنده کلسترول به همان میزان داروهای
کاهش دهنده کلسترول به کاهش کلسترول کمک می کند.  

 



*چربی های سالم تر را انتخاب کنید

مصرف چربی های اشباع و چربی های ترانس، کلسترول تام و LDL را افزایش می دهد. چربی غیر اشباع تک زنجیره ای که در روغن زیتون، بادام زمینی و روغن کانولا یافت می شود بهترین انتخاب چربی است. گردو و بادام از دیگر منابع سالم چربی هستند.  

 



*چربی های ترانس را حذف کنید

چربی های ترانس که در مارگارین، شیرینی ها، کیک های قنادی و کراکرها یافت می شوند اثر منفی بر سطوح کلسترول خون دارند. نه تنها باعث افزایش LDL می شوند بلکه میزان HDL را نیز کاهش می دهند. در حال حاضر بعضی از غذاها برای تبلیغ بیشتر دارای برچسب "بدون اسید چرب ترانس" هستند. به این برچسب ها اعتماد نکنید. به خاطر داشته باشید که لیست ترکیبات غذایی روی بسته بندی ها را بخوانید. در صورتی که غذایی حاوی چربی هیدروژنه باشد در واقع حاوی چربی ترانس است و باید به دنبال یک غذای جایگزین باشید.

 



*کلسترول غذایی را محدود کنید

بیشترین منابع کلسترول شامل گوشت های پُرچرب، زرده تخم مرغ و لبنیات پُرچرب می باشد. از گوشت لخم و بدون چربی، جایگزین های تخم مرغ و لبنیات کم چرب استفاده کنید. 

 



*از غلات کامل استفاده کنید

مواد مغذی متعددی که در غلات کامل وجود دارند به سلامت قلب کمک می کنند. از نان های سبوس دار، پاستای سبوس دار، آردهای سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده کنید.  

 



*از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده نمایید

میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند که به کاهش کلسترول کمک می کنند. از میوه های فصل به عنوان میان وعده استفاده کنید. علاوه بر این، بیشتر از غذاهای حاوی سبزیجات استفاده کنید.

 



*از ماهی نیز به طور منظم استفاده کنید

بسیاری از انواع ماهی ها نسبت به گوشت قرمز و ماکیان از درصد کمتری چربی اشباع و کلسترول برخوردار هستند.  

 



*به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم به بهبود سطوح کلسترول خون کمک می کند. با صلاحدید پزشک خود روزانه 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشید. روزانه پیاده روی تند داشته باشید. دوچرخه سواری کنید. شنا کنید. برای این که بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید توصیه آن است که به
یک گروه ورزشی بپیوندید و از ورزش کردن خود لذت ببرید. جالب است بدانید که لازم نیست حتماً 30 تا 60 دقیقه ورزش را در یک قسمت انجام دهید. چنانچه بتوانید در 3 تا 6 قسمت 10 دقیقه ای ورزش کنید همچنان سطوح کلسترول خود را بهبود خواهید داد.

 



*سیگار نکشید

چنانچه سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید. ترک سیگار به افزایش سطح HDL کمک می کند.
مزایای ترک سیگار تنها به این مورد ختم نمی شود. بعد از یک سال ریسک بیماری قلبی به نصف زمانی می رسد که سیگاری بودید. بعد از 15 سال ریسک بیماری قلبی در شما با فردی که هیچگاه سیگاری نبوده است برابری می کند.

 

  

*مواد غذایی مکمل

ثابت شده است برخی محصولات طبیعی می توانند کلسترول خون را کاهش دهند و برخی دیگر تنها کمک کننده هستند. با صلاحدید پزشک خود می توانید از محصولات و مکمل های زیر استفاده کنید:

* کنگر
* جو
* سیر
* سبوس جو (در جو دوسر و جو کامل یافت می شود)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد