پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

پزشک خود باشید

پزشک خود باشید

پزشک

وسواس

بسیاری از بچه ها دوست دارند،دست هایشان را بشویند؛ اما سارا این کار را بیش از اندازه انجام می دهد. او می خواهد زود دست هایش را بشوید و از زیر شیر آب بیرون ببرد؛ اما احساس می کند تمیز نشده و باز هم آن ها را می شوید. او بعضی وقت ها آن قدر دست هایش را به هنگام شستن به هم می کشد که قرمز و زخم می شود.

او زمان زیادی را صرف شستن و تمیز کردن می کند و مجبور می شود برای رفتن به مدرسه عجله کند. در نتیجه دچار استرس می شود. در مدرسه نگران است که دستش به دستگیره های در یا نرده ها نخورد. او نگران است اگر دستش به این جاها بخورد، بیماری های وحشتناک بگیرد.

بعضی وقت ها، سارا از کارهای درسی اش عقب می ماند، چون احساس می کند اشتباه نوشته و دوباره آن ها را بررسی می کند. برای چندمین بار جواب ها را نگاه می کند، بررسی می کند، دوباره پاک می کند و دوباره می نویسد. او ناراحت است چون نمی تواند خودش را نگه دارد. دست خودش نیست؛ زیرا سارا دچار وسواس فکری شده است.

وسواس فکری چیست؟

وسواس یک نوع دل نگرانی است. وقتی اتفاق می افتد که یک مسئله در مغز حالت شک و دودلی پیدا کند و فرد پیوسته به آن چیز فکر می کند.

بچه های مثل سارا می ترسند دستشان کثیف شود یا میکروب داشته باشد. آن ها همیشه نگرانند که خانواده های آن ها مریض شوند یا اتفاقی برایشان بیفتد. نمونه های از افکار وسواسی عبارتند از؛ فکر آسیب زدن به خود یا دیگران، مرگ نزدیکان، آلوده بودن، مبتلا شدن به یک بیماری لاعلاج، آتش سوزی، مسموم شدن یا مسموم کردن دیگران.

هنگامی که فکر وسواسی در فرد زیاد شد سبب می شود یک کار را زیاد انجام دهد.

مثل شستن دست ها، حمام کردن، بررسی ابزار مختلف نظیر شیر گاز، پنجره ها، کمد ها و گنجه ها، قفل در و .....

آدم هایی که وسواس فکری دارند خیلی نگرانند و بیش تر وقت شان را در نگرانی به سر می برند. داشتن اضطراب فکری کم، اشکال ندارد؛ اما اگر اضطراب زیاد باشد زندگی خیلی سخت می شود و شما تمرکزتان را از دست می دهید؛ چون مغز شما هر لحظه به آن ترس و اضطراب فکر می کند.

نگرانی عادی یا وسواس

البته نگران شدن عادی و معمولی است. هرکس ممکن است نگران شود. بچه ها ممکن است برای چیزهایی که گم می کنند نگران شوند. یا برای اتفاقاتی که برای والدین شان می افتد نگران شوند. آن ها ممکن است از این که مریض شوند یا بدن شان ؛آسیب ببیند، احساس ترس داشته باشند. اگر بچه ها به خاطر بعضی مسائل مثل دزد، آتش و زلزله نگران شوند و بترسند اشکالی ندارد و این نگرانی معمولی است. نگرانی می تواند به بچه ها بیاموزد که چگونه با دقت و احتیاط باشند. نگرانی طبیعی می آید و می رود بدون آن که مشکلی ایجاد کند.

اما نگرانی خیلی زیاد، دوباره و دوباره اتفاق می افتد و این نگرانی زیاد وسواس است. در وسواس،مغز همواره با نگرانی بازی می کند و اگر هیچ اتفاقی نیفتد، احساس نگرانی بیشتر و بیشتر می شود. این نگرانی مکرر، وسواس فکری نامیده می شود.

برای دوری از وسواس چه کار کنیم؟

مرتب به خود تلقین کنید که اتفاقی نمی افتد.

با خود بگویید اگر هم اتفاقی افتاد، خدا با شماست و به شما کمک می کند.

به خود آرامش بدهید.

سرگرمی های مختلف داشته باشید.

در کارها به پدر و مادر کمک کنید.

وقت های اضافه خود را صرف بازی یا ورزش با دوستان کنید.

پزشک

کتاب های خوب و مفید بخوانید و از فکر ترس و نگرانی بیرون بیایید.

وقتی می خواهد فکر وسواسی سراغ شما بیاید، با یک فکر خوب آن را بیرون کنید.

اگر باز هم این افکار و اعمال وسواسی به سراغ شما آمد، باید از کسی کمک بگیرید و به متخصص بهداشت روانی مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد