پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

پسران ایرونی

ورود دختران ممنوع

رازهای ثروتمند شدن در روایات

 پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمودند : بی نیازی در فراوان بودن مال نیست بلکه در بی نیازی نفس است.
علم بهتر است یا ثروت؟

همه دوست دارند ثروتمند باشند و به بهترین شکل زندگی کنند ، و معمولا انسان ها به گونه ای هستند که اگر تمامی ثروت ها را داشته باشند باز هم زیاده از آن را می طلبند.

این دغدغه ثروتمند شدن و بیشتر داشتن از دیرباز همراه انسان ها بوده و هست و در این میان عده ای با استفاده از این طمع طبیعی انسان ها با نیرنگ و به امید رساندن آن ها به ثروت های کلان دار و ندار مردم را از چنگشان می ربودند .

چه عمرها که صرف آموختن علم کیمیاگری شد و ...

در دوران ما هم داعیه دارانی هستند که با شعارها و راهکارهای متفاوتی در صدد ثروتمند کردن همه مردم برآمده اند که مثلا بشتابید و ثروتمند شوید در ده دقیقه،همه عالم را به چنگ بگیرید با یه جمله و ... .

شرکت های هرمی با نفوذی عجیب مردم را به خاک سیاه می نشانند و به قول خودشان ثروتمند می کنند .اما به هر حال مال و ثروت هم نیازی است که باید مرتفع شود و الا مردم را به خاک مذلت می کشاند.

چاره کار کجاست؟ ائمه عزیز ما را به نکته ای توجه می دهند که اگر هر یک از ما عمق وجود آن را درک کنیم واقعا احساس بی نیازی و ثروت کنیم،ما باید ذهن ثروتمندی داشته باشیم تا در صورت دارایی و نداری بی نیاز باشیم.

 

 امام باقر علیه السلام

ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: یا خیر المسوولین و یا خیر المعطین! ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک الواسع؛ برای طلب رزق در سجده نماز واجب این دعا را بخوان: « یا خیر المسئولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک الواسع».1 ؛  ای بهترین سوال شدگان و ای بهترین عطا کنندگان! از بخشش گسترده ات به من و اعضای خانواده ام روزی ده).

اللهم ان کان رزقی فی السّماء فانزله و ان کان فی الارض فاظهره،و ان کان بعیداً فقربه، و ان کان فریبا فاعطیه، و ان کان قد اعطینی، فبارک لی فیه، و جنبتی علیه المعاصی و الرّدی؛2 خداوندا! اگر رزق من در آسمان است آن را فرود بیاور، و اگر در زمین است آن را آشکار کن، و اگر دور است آن را نزدیک بگردان، و اگر نزدیک است آن را به من عطا کن، و اگر آن را به من عطا نموده ای برای من در آن برکت قرار ده، و مرا از گناهان و آنچه موجب هلاکت من است دور گردان.

چه نیکوست که ثروتمندان برای طلب پاداش خدا، در برابر مستمندان فروتنی کنند، و بهتر از آن این است که مستمندان به خاطر توکّل بر خدا، در برابر ثروتمندان تکبر ورزند

امام رضا علیه السلام

نظر ابوجعفر علیه السلام الی رجل و هو یقول: اللهم انّی اسالک من رزقک الحلال، فقال ابو جعفر علیه السلام: سالت قوت النبیین؛ قل اللهم انی اشالک رزقاً و اسعاً طبیاً من رزقک؛3امام باقر علیه السلام مردی را دید که می گوید: خدایا! از روزی حلال تو درخواست می کنم. به وی فرمود: روزی پیامبران را می طلبی! بگو: خدایا! از تو روزی گشاده و پاک درخواست می کنم.

 

بی نیازی از مردم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  و سلم

من ساک اعطیناه و من استغنی اغناه الله؛4 هر کس از ما درخواست کند به او می بخشیم، و هر کس بی نیازی جوید خدا او را بی نیاز می کند.

عزّ المومن استغناوه عن النّاس؛ 5عزّت مومن در بی نیازی او از مردم است.

استغوا عن النّاس و لو بشوص السّواک؛ 6 در هر چیزی خود را از مردم، بی نیاز بدانید هر چند به اندازه خرده های سر مسواک باشد.

الغنی فی القلب و الفقر فی اتقلب؛ 7 بی نیازی در دل است و نیازمندی نیز در دل می باشد.

لیس الغناء فی کثرة العرض و انّما الغنی غناء النّفس؛ 8 بی نیازی در فراوان بودن مال نیست بلکه در بی نیازی نفس است.

گدا

امیرمومنان علی علیه السلام

من توکل علی الله سبحانه کفی و استغنی؛ 9 هر کس بر خدا توکل کند برای او بس است و بی نیاز می گردد.

الغی عن الملوک افضل ملک؛ 10بی نیازی از پادشاهان بهترین پادشاهی است.

الجوع خیر من الخضوع؛ 11 گرسنگی بهتر از سر فرود آوردن است.

کم من فقیر غنیّ، و غنی مفقر؛ 12بسا فقیری که بی نیاز و بسا بی نیازی که فقیر است.

من قنع برزق الله سبحانه استغنی عن الخلق؛13 هر که به روزی خداوند سبحان قانع باشد، از مردم بی نیاز است.

ما احسن تواضع الاغنیاء لفقراء طلباً لما عندالله، و احسن منه تیه الفقراء علی الاغنیاء اتکالاً عل الله؛ 14 چه نیکوست که ثروتمندان برای طلب پاداش خدا، در برابر مستمندان فروتنی کنند، و بهتر از آن این است که مستمندان به خاطر توکّل بر خدا، در برابر ثروتمندان تکبر ورزند.

 

امام سجاد علیه السلام

ما استغنی احد بالله افتقر النّاس الیه؛15 هیچ کس به سبب خدا بی نیاز نشد مگر آن که مردم به او نیازمند گردیدند.

امام جواد علیه السلام

عزّ المومن فی غناه عن النّاس؛ 16 عزّت مومن در بی نیازی او از مردم است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد